1. Digitalisering trenger høyere fart
Vi har digitalisert oss svært mye de siste årene, og det handler ikke bare om netthandel og hjemmekontor. Digitale tjenester og produkter krever de beste hodene, og bedriftene må endre seg raskt og ha raske beslutningsprosesser for å være konkurransedyktig framover.
2. Bærekraft blir enda viktigere
Noen opplever bærekraft som et buzzord. Det kan det ikke være, til det er klima- og miljøutfordringene for store. Bedrifter må ha fokus på bærekraft, både når det gjelder rapporter, sertifisering og analyser. Det vil gi en konkurransefordel, og her blir kommunikasjon og markedsføring helt avgjørende.
3. Du må skille deg ut
For å ta en posisjon hos kundene er langsiktig merkevarebygging og kreativ kommunikasjon avgjørende. Det er viktig å være synlig øverst i et googlesøk, men det er like viktig å bli husket på mellom googlesøkene. Det er dette som skaper langvarige relasjoner og er styrken med merkevarebygging.
4. Trafikk til egne kanaler
Personvernregler blir strengere, og Google planlegger å blokkere tredjepartscookies – altså informasjonskapsler som brukes til å spore din nettaktivitet. Informasjonen kapslene gir blir brukt til målrettet annonsering.
Strengere regler krever mer relevant innholdsproduksjon gjennom egne kanaler. Selskapene som leverer nyttig, meningsfullt og interessant innhold, får trafikk til egne kanaler og bygger relasjon til kundene.
Godt innhold er broen mellom interesse og kjøp, og veien fra «content til commerce» blir viktigere og kortere.
5. Enda mer video
Dette er egentlig gammelt nytt, men video er fortsatt viktig og i utvikling. TikTok har vokst enormt de siste årene, og i alderen 18 til 29 år bruker 48% kanalen flere ganger daglig.
TikTok står i front når det gjelder trender for bruk av video. Det har vært kortformatene på 15-60 sekund som har vært mest populært, men nå åpnes det opp for filmer opp mot 10 minutter. Dette vil utfordre oss på hvordan vi tenker om video.
Vi ser at video erstatter statisk innhold og blir selve hjørnesteinen i kampanjer fremover.