5 trender innen markedsføring i 2023

Er det en ting man har lært de siste årene, er det at ting ikke alltid blir som man har sett for seg. Et urolig verdensbilde gjør det nærmest umulig å spå hvordan verden ser ut om ett år. Likevel er ikke en markedsføringsplan et dårlig utgangspunkt å ha i bunn, til tross for at det blir stadig vanskeligere å spå fremtiden, kjøpekraften og markedet.
SOLVEIG OG ANDREAS I ARBEID MED VIDEO FOR PROSJEKTIL. VI SER AT VIDEO ERSTATTER STATISK INNHOLD OG BLIR SELVE HJØRNESTEINEN I KAMPANJER FREMOVER.
SOLVEIG OG ANDREAS I ARBEID MED VIDEO FOR PROSJEKTIL. VI SER AT VIDEO ERSTATTER STATISK INNHOLD OG BLIR SELVE HJØRNESTEINEN I KAMPANJER FREMOVER.

Når det kommer til markedsføring, er hvordan din bedrift portretterer seg i sosiale medier og på nett avgjørende.

Samtidig som bruken av sosiale medier øker, synker oppmerksomheten vår. Grunnen sies å være at man selv kan velge innholdet på sine kanaler, og er det noe som ikke fenger, kan man enkelt bla videre til noe kjekkere.

Ett eller annet sted mellom før og nå sluttet man å konkurrere om begrenset spalteplass og begynte å konkurrere om digital oppmerksomhet.

På bakgrunn av dette ser vi i Skarp viktigheten av å lage markedsføring som skiller seg ut, fanger blikk og kaprer oppmerksomhet.

God markedsføring har et profesjonelt og moderne uttrykk som kommuniserer godt. Under kan du lese mer om hvilke markedsføringstrender som rår i 2023.

  1. Sosiale medier
    Det kommer nok ikke som en overraskelse at sosiale medier fortsatt troner på listen over markedsføringstrender. Som bedrift er det viktig å ha en tydelig og sterk profil som går igjen i postene. Dette vil først og fremst bygge opp om merkevaren, men sosiale medier er også ofte stedet bedriften din blir lagt merke til for første gang.
  2. Video
    Video er veien å gå for å kapre oppmerksomheten til kundene. Spesielt korte videoer går godt! Det kan likevel være en fallgruve ettersom at ingenting skriker dårlig markedsføring mer enn video med lav oppløsing og dårlig lyd. Dårlig markedsføring signaliserer også gjerne dårlige produkter – og det vil man jo unngå dersom målet er salg!
  3. Posisjon
    I økonomisk utfordrende tider, som nå, er det viktigere enn noen gang å bygge opp en merkevare og en tydelig posisjon i markedet. En godt opparbeidet posisjon gjør at du er den aktøren kunden tenker på, fremfor en konkurrent, dersom kunden skulle trenge et produkt eller en tjeneste du tilbyr. Kjøpekraften er svekket, og det er mange om beinet. Med god markedsføring blir du husket på, og vi kan knepene!
  4. Jobb med nettsiden din
    Visste du at for å vinne søk i 2023 er det særlig to ting som må være på plass? Det handler nemlig i stor grad om opplevelsen av å besøke nettsiden din, samt hvor relevant den er for brukeren.
    På nettsiden din bør det være god informasjon tilgjengelig, samtidig som den er lettlest og er universelt utformet. Dersom noen skal kjøpe ett av dine produkter eller tjenester bør det ikke være nødvendig å lese seg opp andre steder for å være sikker på at de har fått god nok informasjon. Da øker sjansene for at konkurrerende bedrifter vinner kunden.
  5. SEO
    SEO, eller søkemotoroptimalisering, på godt norsk, er en markedsføringsmetode som fremdeles trender. SEO handler om å øke trafikken til nettsiden din og er en metode som er mye brukt, fordi man ser at det gir gode resultater. SEO kan man gjøre på flere måter og vi står klare for å hjelpe deg!
Klar for en prat om markedsføring?
Kathrine Kristiansen - Skarp reklamebyrå
Kathrine Kristiansen
Rådgiver, Sosiale medier
Arild Vik - Skarp reklamebyrå
Arild Vik
Partner og rådgiver, tekst, foto og film