Hvordan har din kjøpsprosess endret seg etter at mobilen, Google, YouTube og andre sosiale kanaler erstattet aviser og magasiner?
Skal jeg se på min egen kjøpsprosess (på alt annet enn dagligvarer), så er den radikalt endret på få år. Der jeg før gikk inn i butikken for å spørre om råd, er jeg nå fullt opplyst før jeg går inn i (nett)butikken.
Vi bruker mer tid i forkant på å Google og se på YouTube for å lese oss opp på merker, modeller og spesifikasjoner som tilfredsstiller våre ønsker og behov. Som oftest har vi bestemt oss for hva vi skal kjøpe lenge før vi går inn for å kjøpe produktet. Skal jeg tippe så vet vi med 95% sikkerhet at vi skal ha DET produktet og vi venter bare på selgerens «aksept» på vårt valg.
Jeg snakket med en selger som kunne fortelle at produktkunnskapen til kundene i mange tilfeller overgår enhver spesialist. Kundene kan forskjeller og egenskaper på rams, og det er vanskelig å selge inn andre produkter enn det kunden hadde sett for seg. Kundene har mer rett enn noen gang.
Så, hvorfor skriver jeg dette?
Jo, fordi dette igjen viser hvor viktig det er å ha en god nettside med godt produktinnhold, tips og triks som kundene dine kan lære av. Om du selger maling, biler, pc’er, vaskemaskiner eller kopimaskiner, så holder det ikke å kun ha et bilde med en pris og en kort spesifikasjon. Mest sannsynlig vil din side aldri bli besøkt med mindre de vet at du selger akkurat det produktet de er på jakt etter.
Hjemmesiden er grunnmuren i din kommunikasjon.
Inbound marketing
Du har kanskje hørt uttrykket, men hva betyr det?
Som et resultat av vår søken etter informasjon i en kjøpsprosess, begynte flere byråer å lage innlegg som beskrev virkemåten på produkter, mer enn produktet i seg selv. De skrev om tips og triks som folk søkte etter på nettet. Generelt så kan man si at alle har de samme produktene, men de som beskrev virkemåte og råd om bruk fikk flere besøk på nettsiden, og mer salg i (nett)butikken.
For hva gjør vi når vi Googler? Vi stiller et spørsmål.
Din oppgave som bedrift er å besvare spørsmålet slik at ditt svar kommer øverst på Google.
Det er lettere enn du tror.
Her er et eksempel fra min virkelighet.
Jeg skulle beise terrassen på nytt og ville fjerne den gamle beisen først.
Jeg Googlet: «Hvordan fjerne terrassebeis?»
Svar Google:
4 blogginnlegg: «Slik fjerner du terrassebeis»
2 videoer: «Beise tidligere behandlet terrasse», «Beise ubehandlet terrasse».
Jeg klikket på video nummer en og ble videresendt til en blogg med en video som i detalj viser hvordan prosessen skulle foregå fra fjerning til påføring av ny beis. Alt på 1 min. og 36 sek. I tillegg hadde siden link til produktet og andre relevante videoer om maling og beis.
Tror du jeg kjøpte produktet, eller kjøpte jeg konkurrentens?
Inbound marketing handler altså om å lage så godt innhold at kundene besøker din side for å lese mer. Det holder ikke å annonsere kun for produkt og pris. Vis kundene hvordan det brukes.